BilimBiyografi

İsaac Newton kimdir ?

Yer çekimi denince akla ilk gelen isimdir İsaac Newton. Fizikçi, matematikçi, astronom, mucit, felsefeci ve kimyacı olan İsaac Newton kimdir ? Hayatı ve buluşları hakkında tüm bilgiler..

İsaac Newton 04 Ocak 1642 yılında bir Noel gününde Woolshrope, Lincolnshire‘da hayata gözlerini açmıştır. Bir çiftçinin oğludur ancak babası o doğmadan 3 ay önce hayatını kaybetmiştir. O henüz daha 3 yaşındayken annesi ikinci kez evlenmiştir. Annesinin yeni eşinden daha sonra üç çocuğu olmuş olsa da hiçbiri ileride Newton kadar başarılı olamamışlardır.

İlköğretimini yaşadığı bölgedeki okullarda tamamlayan Newton, 1661 yılında 12 yaşında Grantham’da King’s School’u bitirdi. Bu sırada annesinin ikinci kocası da vefat edince annesinin yanında yaşamaya başladı. Annesi aslında onu çiftliğin başına geçirmek ve çiftliği onun yönetmesini istese de Newton’un dayısı olan William onun zekasını keşfetmiş ve Üniversiteye göndermek için annesini rızasını almıştır.
1661 yılında Newton, Cambridge’deki Trinity College’e başladı. Kolejde ilgisini daha çok matematik,fizik, ışık ve astronomi alanlarına yoğunlaştırdı. 1665 yılında lisans eğitimini bitirdi ancak lisansüstü çalışmalarına veba salgınından dolayı başlayamadı.

Salgından annesinin çiftliğinde korunan Newton, burada geçirdiği 2 yıl içerisinde en önemli buluşlarını yaptı. 1667’de Trinity College’e geri döndü. Burada öğretim üyesi olarak diferansiyel ve integral hesabın temellerini atmış, beyaz ışığın renkli bileşenlerine ayrıştırılabileceğini saptamış ve cisimlerin birbirlerini, uzaklıklarının karesi ile ters orantılı olarak çektikleri sonucuna ulaşmıştı bile. Ancak çekingen bir insan olmasından dolayı da devrim niteliğindeki buluşlarını türev, integral hesabını 38 yıl sonra yayımladı. Newton 1669’da daha henüz 27 yaşındayken Cambridge Üniversitesi’nde matematik profesörü oldu. 1671’de ilk aynalı teleskobu geliştirdi.

Isaac Newton elma ağacının altında otururken kafasına elma düşer ve bu olay sonucunda yer çekimi kanununu bulur. Aslına bakarsanız bize anlatılagelen bu olayın da yaşanıp yaşanmadığı da kesin değildir. Ancak eğer bu olay olduysa da bunun Newton’u düşünmeye iten bir itici güç olarak tanımlanabilir. Newton ayrıca “Principia” adındaki eserinde üç hareket yasası belirlemiştir.

Birinci hareket yasası

Bir dış kuvvet etkisi olmadıkça cisimlerin aynı hızda nasıl hareket ettiğini açıklar. (Kuvvet, harekete sebep olan veya değiştiren etkidir.) Böylece, masanın üzerinde duran bir cisim, bir kuvvet yada yer çekiminin iti gücüne maruz kalana kadar durmaya devam eder. Aynı şekilde, hareket eden bir cisim sürtünme gibi bir kuvvete maruz kalmadıkça hareket etmeye devam eder.

İkinci hareket yasası

Kuvvetlerin nasıl etkileşim kurduğu ile ilgili bir hesaplamaya dayanır. Bir cismi etkileyen tüm kuvvetlerin (F) toplamı, cismin kütlesi (m) ile ivmenin (a) çarpımına eşittir; yani F=ma.

Üçüncü hareket yasası

Doğadaki her etkinin, eşit ama zıt bir tepkiyle karşılanacağını belirtir. Eğer bir cisim başka ikinci bir cisime bir saniyede bir kuvvet uygularsa, ikinci cisimde aynı şekilde ama zıt yönde birinci cisime kuvvet uygular.

Bu üç kanun ile birlikte Isaac Newton , evrensel yer çekimi yasasını hesaplamıştır. İki cisim birbirinden uzaklaştıkça aralarındaki çekimsel kuvvetin aralarındaki mesafenin karesinin tersi ile azaldığını bulmuştur. Böylece, eğer cisimler birbirinden iki kat uzaksa, yer çekimi kuvveti mesafenin dörtte biri kuvvetindedir; eğer birbirinden üç kat uzaksa, dokuzda biri kuvvetindedir.

Isaac Newton ‘un hareket yasaları, bilim insanlarının güneş sistemindeki gezegenlerin ve Ay’ın Dünya etrafındaki hareketini daha iyi anlamalarına büyük ölçüde katkısı olmuştur.

Newton bilim insanları tarafından tarihin en etkili insanlarından biri kabul edilmektedir. 1999’un sonlarında 100 ileri gelen fizikçiyle gerçekleştirilen milenyum oylamasında Newton, tüm zamanların en iyi fizikçileri arasında Albert Einstein’dan sonra 2. sırayı almıştır.

Newton 1727 yılında 85 yaşındayken Londra’da öldü.

Benzer İçerikler
Biyografi

Hipokrat Kimdir, Hipokrat Yemini Nedir ?

BilimTEKNOLOJİ

Devrim Niteliğindeki Parmak İzi İle Sarhoşluk ve Uyuşturucu Testi Geliştirildi

BiyografiSanat

Nazım Hikmet Ran Kimdir ? Hayatı Ve Eserleri

BilgiBilim

Masmavi Gökteki Bulutlar Neden Beyazdır ?